ITIL®, skratka pre Information Technology Infrastructure Library, je súbor osvedčených postupov na riadenie IT služieb, ktorý pomáha organizáciám zvyšovať efektivitu a kvalitu ich IT operácií.
Systém je rozdelený do piatich základných komponentov, vrátane stratégie, dizajnu, prevádzky, transformácie a kontinuálneho zlepšovania služieb. Tieto komponenty spolupracujú na integrácii a koordinácii IT procesov, čím zlepšujú poskytovanie služieb a spokojnosť zákazníkov.
Vďaka svojej prispôsobivosti moderným technologickým trendom si ITIL udržiava svoju relevanciu v dynamicky sa meniacom IT prostredí.
Základný kurz
Bez predchádzajúcej certifikácie
Cena od 800 €
Na realizovanie kurzu je potrebná
certifikácia ITIL 4 Foundation
Cena od 1200 €
Na realizovanie kurzu je potrebná
certifikácia ITIL 4 Foundation
Cena od 1.200 €
Na realizovanie kurzu je potrebná
certifikácia ITIL 4 Foundation
Cena od 1.200 €
ITIL bol vyvinutý na konci 80. rokov, keď úroveň IT služieb poskytovaných britskej vláde bola považovaná za nedostatočnú. Úrad vlády pre obchod (OGC), ktorý sa vtedy nazýval Centrálna počítačová a telekomunikačná agentúra (CCTA), mal za úlohu vyvinúť efektívny IT rámec s využitím IT zdrojov v súkromnom sektore britskej vlády. Najstaršia verzia ITIL, GITIM (Government Information Technology Infrastructure Management) bola veľmi odlišná od existujúcej ITIL, ale koncepcia bola dosť podobná, pričom sa obe sústreďovali na služby a poskytovanie.
Vývoj rámca potom pokračoval...
1990
Vládne agentúry a veľké spoločnosti v Európe tento rámec rýchlo prijali. Ako sa IT vyvíjalo, tak sa vyvíjal aj ITIL, ktorého popularita rastie v Spojenom kráľovstve, USA a vo zvyšku sveta.
2000
CCTA sa zlúčila do OGC a Microsoft vyvinul svoj Microsoft Operations Framework (MOF) pomocou ITIL.
2001
Bola vydaná verzia 2 ITIL. Knihy poskytovania služieb a servisná podpora boli premyslené a prepracované do použiteľnejších stručných zväzkov.
2007
Bola publikovaná verzia 3 ITIL. Prijala viac prístup k riadeniu služieb z hľadiska životného cyklu a kládla väčší dôraz na obchodnú integráciu IT.
2011
ITIL bol aktualizovaný, ale číslo verzie sa nezmenilo, pretože neexistovali žiadne úplne nové koncepty. Cieľom aktualizácie bolo „vyriešiť chyby a nezrovnalosti v texte a diagramoch v celej súprave“.
2016
AXELOS (akreditačný orgán ITIL) spustil kvalifikáciu ITIL Practitioner, ktorá predstavila hlavné princípy riadenia IT služieb (ITSM) a vysvetlila, ako tieto princípy súvisia s inými rámcami a metodikami.
2019
AXELOS spustil najnovšiu aktualizáciu ITIL 4. Táto verzia rozširuje aktuálny obsah ITIL, aby lepšie odrážala dnešné obchodné a IT prostredie, a zostáva flexibilná, aby sa zabezpečilo, že bude dopĺňať ostatné metodiky.
Aktualizácia z ITIL V3 na ITIL 4 prebehla začiatkom roka 2019.
Hoci je ITIL 4 stále založený na osvedčených postupoch, je relevantnejší pre dnešné digitálne podniky. Jeho zameranie na širší kontext zákazníckych skúseností, hodnotových tokov a digitálnej transformácie znamená, že vám môže pomôcť poskytnúť vašim zákazníkom dôveru a uistenie a zároveň neustále poskytovať lepšie služby.
Rámec je tiež účinným agentom zmien a možno ho použiť na zvýšenie kvalifikácie, motiváciu a udržanie vašej pracovnej sily – pomáha tak zlepšiť celkovú výkonnosť vašej firmy.
ITIL 4 kladie oveľa väčší dôraz na holistickú prácu pri dodávaní produktov a služieb a na dôležitosť spolupráce. Odráža rýchle a zložité prostredie, v ktorom žijeme, a otvára ITIL širšiemu okruhu profesionálov pracujúcich v digitálnom prostredí.
ITIL® 4 Foundation:
ITIL® 4 Foundation je východiskovým bodom vašej cesty k certifikácii ITIL® 4 a je predpokladom pre školenia ITIL® 4 Managing Professional a ITIL® 4 Strategic Leader.
ITIL 4 Practice manager Designation (PM)
Označenie ITIL 4 Managing Professional (MP) poskytuje praktický a technický pohľad na riadenie a koordináciu úspešných služieb, tímov a pracovných postupov s podporou IT.
Pozostáva zo štyroch modulov:
ITIL 4 Specialist: Create, Deliver and Support
ITIL 4 Specialist: Drive Stakeholder Value
ITIL 4 Specialist: High-velocity IT
ITIL 4 Strategist: Direct, Plan and Improve (universal module)
ITIL 4 Strategic Leader designation (SL)
Označenie ITIL 4 Strategic Leader (SL) uznáva hodnotu ITIL vo všetkých digitálnych službách. Stať sa ITIL 4 Strategic Leader poskytuje profesionálom jasné pochopenie toho, ako IT ovplyvňuje a formuje obchodnú stratégiu.
Pozostáva z dvoch modulov:
ITIL 4 Strategist: Direct, Plan and Improve (univerzálny modul)
ITIL 4 Leader: Digital and IT Strategy
ITIL 4 Practice Manager designation (PM)
Označenie ITIL 4 Practice Manager je pre IT profesionálov, ktorí chcú preukázať alebo overiť svoje zručnosti v špecifických oblastiach praxe.
Pre získanie ITIL 4 Practice Manager designation musí kandidát dosiahnuť:
ITIL 4 Specialist: Create, Deliver and Support certificate a AKÉKOĽVEK päť certifikácií ITIL 4 Practices certifications vrátane ITIL 4 Specialist: IT Asset Management a ITIL 4 Specialist: Business Relationship Management
alebo
ITIL 4 Specialist: Create, Deliver and Support certificate a ktorýkoľvek JEDEN z vopred pripravených kurzov ITIL 4 Practices.
ITIL 4 Master
Označenie ITIL 4 Master potvrdzuje vašu schopnosť aplikovať všetky princípy, metódy a techniky z ITIL na pracovisku. Je to vrchol a najvyššia úroveň dosiahnutia.
Úspešné absolvovanie kvalifikácie ITIL vám poskytne schopnosti:
Úspešné zavedenie ITIL vo vašej organizácii prináša radu výhod, vrátane:
ITIL 4 ďalej posilňuje vašu organizáciu umožnením:
Neváhajte a stiahnite si tieto užitočné dokumenty
Certifikát ITIL v3 Foundation má uvádzanú neobmedzenú platnosť takže je možné, že vám bude uznaný. Avšak keby ste si chceli urobiť akýkoľvek nadstavbový kurz, budete si musieť najprv urobiť certifikáciu ITIL 4 Foundation.
ITIL 4 Foundation kurz je navrhnutý tak, aby bol prístupný aj pre tých, ktorí nemajú predchádzajúcu skúsenosť v IT, hoci určité základné porozumenie IT konceptov môže byť užitočné.
ITSM (IT Service Management) je prístup k riadeniu IT služieb, ktorý sa zameriava na poskytovanie hodnoty zákazníkom prostredníctvom riadenia a zlepšovania IT procesov. ITIL je rámec, ktorý poskytuje najlepšie praktiky pre ITSM.
Odborníkov na ITIL nepotrebujú iba veľké firmy, ktoré majú svoje help-desky, ale každá firmy, ktorá prevádzkuje akékoľvek informačné systémy. Pritom nie je až také dôležité, či firma poskytuje nejaké webové služby verejnosti alebo potrebuje iba riadiť svoju prevádzku, prípadne poskytovať zákazníkom špecializované služby.
V súčasnosti využívame zahraničných lektorov na školenia ITIL a preto sa školenie realizuje v angličtine. Pre študentov je sledovanie kurzu v angličtine výhodnejšie, lebo certifikačná skúška sa realizuje vždy iba v angličtine.
Na začiatku hovoríme o certifikácii ITIL 4 Foundation. Školenie trvá 3 dni, pred školením je vhodné pozrieť si poskytnuté materiály a po školení by Vám mal stačiť jeden deň na zopakovanie. Takže najkratší prijateľný čas na získanie certifikátu je 5 dní. V minulosti sa certifikačná skúška ITIL realizovala na konci tretieho dňa školenia, takže tam sa dal certifikát získať ešte rýchlejšie.
Verzia 4 už neobsahuje certifikát ITIL Practitioner, ale je potrebné vybrať si niektorý z špecializovaných certifikácií napríklad Create, deliver and Support, Drive Stakeholder value, Digital and IT strategy, Direct, plan and improve a podobne.